بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ سه‌شنبه ۱۶ اسفند
نوشته شده توسط : xmovies
تهران امروز

عکس و تیتر صفحه اول تهران امروز

روزنامه های امروز صبح تهران خبر از آتش سوزی بازار تهران داده و نوشته اند که به علت تراکم محل و مشکلاتی که بر سر راه آتش نشان ها وجود داشت خطر گسترش یافت. اخباری از پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات روسیه، طرحی برای آتش بس در سوریه، فغان مجلس از گسترش تورم و گرانی و پیش بینی ترکیب مجلس آینده از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست.

مجلس جدید با صف‌بندی‌های تازه و شایعه رفع حصرها

"مردم بار دیگر مجلس را به اصولگرایان سپردند" تیتر اصلی کیهان است، مردم سالاری از زبان دادستان کل کشور نوشته "درباره رفع حصر از موسوی و کروبی چیزی نشنید ه ام" و ابتکار از قول همین مقام از "اعتراف جدید در پرونده اختلاس بزرگ" خبر داده است.

صادق زیباکلام در مقاله ای در شرق نوشته شاید هنوز زود باشد که به یک جمع‌بندی از صف‌آرایی مجلس نهم رسید. هم از بابت اینکه هنوز یک‌صد نفر دیگر از نمایندگان انتخاب نشده‌اند و در دور دوم مشخص خواهند شد. هم از بابت یک دلیل مهم‌تر، بسیاری از مهره‌های ناشناسی که به‌خصوص از شهرستان‌های کوچک‌تر و حوزه‌های دورافتاده‌تر انتخاب شده‌اند، گرایش سیاسی مشخصی به جریانات اصلی حاکمه ندارند یا درست‌تر گفته باشیم، نسبت آنان با اصولگرایان خیلی واضح نیست. این احتمال وجود دارد که شماری از آنها در طیف طرفداران دولت قرار گیرند. یعنی همان احتمالی که قبل از انتخابات می‌رفت که ممکن است دولت یا جریانات وابسته یا نزدیک به دولت از برخی از نامزدها حمایت کنند و متقابلا آن نامزدها هم پس از راهیابی به مجلس از دولت حمایت خواهند کرد

به نوشته این مقاله برخی از اصولگرایان اصرار دارند تا بگویند که مخالفان و منتقدان دولت یا به تعبیر آنان جریان «انحرافی» رای نیاوردند. در مقابل برخی از طرفداران دولت ادعا می‌کنند که مخالفان و منتقدان دولت رای نیاوردند. آنان بالاخص اشاره می‌کنند به شکسته‌شدن مجموعه‌ای که بنا داشته رییس‌جمهور را به صحن علنی مجلس آورده و مورد استیضاح قرار دهند.در یک نگاه کلی باید گفت این تصور که احمدی‌نژاد در مجلس نهم ضعیف‌تر شده، به‌نظر نمی‌رسد جمع‌بندی خیلی درستی باشد. این درست است که پروین احمدی‌نژاد در زادگاهش در گرمسار موفق نشد اما واقعیت آن است که خواهر رییس‌جمهور پیش از آنکه یک چهره سیاسی نزدیک به برادرش باشد، یک عضو معمولی و بی‌سروصدای شهر تهران بود. اشتباه خواهد بود اگر شکست مشارالیه در گرمسار را به حساب شکست احمدی‌نژاد بگذاریم. شواهد و قراینی وجود ندارد که به استناد آنها نتیجه‌گیری کرد که پایگاه احمدی‌نژاد در مجلس نهم ضعیف‌تر شده.

این استاد دانشگاه در مقاله شرق یادآوری کرده از حالا تا خردادماه سال آینده که مجلس نهم افتتاح خواهد شد حدود سه ماه زمان مانده. طی این سه ماه ممکن است تغییر و تحولاتی به‌وجود آید که معیاری از محاسبه‌ها و موازنه‌ها را در مجلس نهم برهم بزند اما اگر روال کنونی کم‌وبیش به پیش رود و باتوجه به گرایش‌های بسیاری از نمایندگان جدید (که یقینا شماری از آنان حامی احمدی‌نژاد خواهند بود) به‌سختی می‌توان گفت که قدرت و جایگاه احمدی‌نژاد در مجلس نهم خیلی با مجلس هشتم تفاوت خواهد داشت.

خدشه دار شدن چهره ایران در سوریه

عباس عبدی در مقاله ای در اعتماد به بررسی وضعیت سوریه پرداخته و نوشته اکنون و پس از ماه‌ها جنگ و کشته‌شدن هزاران نفر، خشم و کینه ناشی از این درگیری‌‌ها، انجام مصالحه سخت‌تر از پیش شده ، ولی از آنجا که به طور ضمنی این نتیجه به دست آمده که راه‌حل نظامی نیز چاره کار نیست و ادامه این وضع هم به نفع ایران نخواهد بود، درنتیجه باید از هر اقدام سیاسی که به حل بحران کمک می‌کند، حمایت کرد.

به نوشته این مقاله ادامه این وضع موجب خدشه‌‌دار شدن بیش از پیش چهره ایران و حزب‌الله ‌لبنان نزد افکار عمومی جهان به ویژه مسلمانان و ا‌عراب خواهد ‌شد، و نباید گمان کنیم که با یادآوری حمایت‌های غرب و عربستان و القاعده و امثال آنها از مخالفان سوریه هم مشکل ما از این نظر حل خواهد شد و مشروعیت مخالفان مورد سوال واقع می‌شود، زیرا مشابه همین حمایت‌ها از مخالفان قذافی انجام ‌شد و ایران هم از مخالفان و سقوط قذافی حمایت می‌کرد و در نتیجه از این منطق نمی‌توان علیه دیگران سود جست.

بنابراین کمک به شکل‌گیری فرآیند مصالحه و سازش و پیدا کردن راهی برای مذاکره و تفاهم، می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند. در حال ‌‌حاضر و با عقب‌نشینی مخالفان از شهر حمص، زمینه این‌کار بیش از پیش فراهم شده ‌است، و به احتمال فراوان بر اساس همین زمینه، دولت چین پیشنهاد آتش‌‌‌‌‌بس و مذاکره را داده‌‌ ‌است.

اعتماد در انتهای مقاله خود نوشته پیشنهاد چین برای حل معضل سوریه منطقی و معقول ‌است، و حمایت ایران از آن می‌تواند کشورهای غربی و نیز برخی کشورهای منطقه مثل عربستان و قطر را که در پی بحرانی‌تر کردن اوضاع سوریه هستند، در موضع انفعال قرار دهد. گام‌‌‌‌‌‌‌گذاشتن در این مسیر و حمایت از آتش‌بس و آغاز مذاکرات به منزله بی‌نتیجه بودن کنفرانس دوستان سوریه هم هست، و نشان خواهد داد که بدون لحاظ کردن عوامل درونی کشورها و نیز دیگر بازیگران منطقه‌یی، نمی‌توان هر طرح و سیاستی را پیش‌ برد.

اردواج موقت ثبت نمی خواهد

"ازدواج موقت بدون ثبت رسمی" تیتر اصلی شرق است و تهران امروز در گزارشی نوشته یکصد و چهار نماینده مجلس با رای خود قانونی را تصویب کردند که در صورت تایید شورای نگهبان، براساس آن دیگر لزومی به ثبت ازدواج موقت در دفاتر اسناد رسمی کشور نیست، مگر اینکه خود زوج‌ها تصمیم بگیرند، شرط ضمن عقد چنین باشد یا اینکه زن در زمان عقد باردار شود.

به گزارش این روزنامه در مقابل این تعداد تنها ۱۶ نفر قرار داشتند که ۱۰ نفر ممتنع و شش نفر هم مخالف بودند. مخالفان کم تعدادی که البته استدلال‌های قابل قبولی ارایه کردند از جمله ستار هدایتخواه که گفت: «اگر نکاح موقت ثبت نشود، امکان سوء‌استفاده وجود دارد و چه بسا ممکن است برای افرادی که به دلایل شرعی تن به این ازدواج‌ها می‌دهند، مشکلاتی ایجاد شود اما وقتی نکاح موقت ثبت و ضبط شده باشد، کسی نمی‌تواند برای آنها مزاحمتی ایجاد کند.»

به نوشته تهران امروز این نماینده مجلس گفته عدم ثبت ازدواج موقت منجر به سوءاستفاده و لطمه به زندگی دایمی افراد و لطمه به بانوان می‌شود و ثبت آن نیز به استحکام بنیان خانواده کمک می‌کند. نباید این راهکارها از یک طرف مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر زنان متضرر شوند.

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد با اشاره به تصویب قانون ازدواج موقت در مجلس نوشته حالا که برای دولت و مجلس مشخص شده برای همه روشن است که مشکل چیست؛ ازدواج موقت و مجدد و باقی مسائل. برای همین ما چندتا راهکار کلی می‌دهیم که مشکلات یکسره فیصله پیدا کند.

الف- صبح به صبح در همه منابع آب آشامیدنی کشور کافور ریخته شود تا کشور کمی آرام شود.

ب- صبح به صبح حتما بطری‌های آب معدنی که در هیات دولت و مجلس گذاشته می‌شود با یک پارچ آب از منبع بالا که ذکرش رفت عوض شود تا ببینیم قضیه چه می‌شود.

پ- به نظر ما چندتا از نماینده‌ها ازدواج موقت و مجدد کرده‌اند، و حالا نمی‌توانند جواب منزل را بدهند. برای همین دارند سعی می‌کنند قضیه را قانونی کنند. که اگر کلاه شرعی نتوانستند سر عیال مربوطه بگذارند، قانونا مجابش کنند.

ت- به نظر ما بهتر است جای اینکه جوانان را ترغیب کنیم زودی بدوند و بروند ازدواج کنند که سرشان برود توی کار خودشان، برایشان کار تولید کنیم. اگر جوان برود سر کار، وقت نمی‌کند که کار بدی هم بکند و کلا کشور آرام می‌شود و آمار آسیب‌های اجتماعی مرتبط با قضیه جوانان هم می‌آید پایین.

ث- به نظر ما بهتر است جای اینکه ازدواج مجدد و موقت را قانونی کنیم تا خودمان را جلوی منزل توجیه کنیم و با این کار ذهن مردان کشور را هم درگیر کنیم که پا شوند و بروند شلوارشان را دوتا کنند، خودمان از یک شلوار خوب استفاده کنیم تا نیازی به شلوار دوم نداشته باشیم.

بار دیگر پوتین، مافیا یا دوست

روزنامه های مختلف امروز در صفحات اول خود با چاپ عکس هائی از پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نوشته و مقالات بسیاری را صرف تحلیل آن کشور شمالی ایران کرده اند. مردم سالاری در سرمقاله خود با اشاره به این که در دوران پوتین مافیای روسی که خردسال بود به چند سازمان بزرگ تبدیل شد تا مردان مافیایی هم یاران جدید کرملین باشند که برای حفظ قدرت، دست به هرکاری می زدند. تصویر روسیه دوران پوتین، چهره چندان خوشایندی نیست اما در کشوری که دیکتاتورهای مخوف به عنوان ستاره میدان سرخ می درخشند، قتل روزنامه نگاران منتقد یا کشتار مسلمانان چچن آنچنان عجیب نیست

نویسنده این مقاله تاکید کرده که مردم سرزمین پارس خاطره تاریخی خوبی را از روس ها ندارند; از پترکبیر و تزارهای کوچک و بزرگ گرفته تا رهبران اتحادیه جماهیر شوروی همه وهمه به ایران و ایرانیان ضربه زدند تا در چپاول منابع ملی این کشور با ابهت گوی رقابت را از کت قرمزهای بریتانیایی بربایند.

جمال رحمتی

کارتون جمال رحمتی در شرق

مردم سالاری در نهایت بر اساس اسناد ویکی لیکس نوشته ، در سال ۲۰۰۶ شخص ولا دیمیرپوتین فرمان کارشکنی در فعالیتهای هسته ای ایران را صادر کرده است; تا اوت ۲۰۱۰ قرار بود روس ها نیروگاه اتمی بوشهر را راه اندازی کنند حال آنکه با گذشت چند سال هنوز نیروگاه بوشهر وارد مدار نشده است و آنچه هم که انجام شده، توسط دانشمندان و نخبگان هسته ای ایران اسلا می انجام شده است. نکته جالب اینجاست که براساس اسناد ویکی لیکس همین روس ها در انتشار و تولید ویروس استاکس نت دخالت داشته اند.

در انتهای این مقاله آمده موضوع زمانی حاد می شود که بدانیم در یک معامله پنهانی روس ها و ژنرال های رژیم صهیونیستی بر سر ایران و گرجستان با یکدیگر معامله کردند و علا وه بر کد موشک های ایرانی که به تل آویو ارایه کردند از تحویل پدافند اس ۳۰۰ برای مدت طولا نی سرباز زدند. تاریخ گواهی می دهد، برادر پوتین یا رفیق استالین همه و همه زاده یک کشور هستند و در لحظه حساس نه تنها به عهد و پیمان خود عمل نمی کنند، بلکه در مهلک ترین زمان دست به معامله بر سر یاران خود می زنند. این است ماجرای ایران اسلا می و کشوری که حسرت یک دموکراسی غیر خشن را بر دل دارد.

محمود شوری در شرق نوشته پس از چهار سال پوتین مجددا به رأس هرم قدرت در روسیه بازگشته است. اگرچه هیچ‌کس باور نداشت که طی چهار سال گذشته پوتین حرف اصلی را نزده باشد، اما قرار گرفتن در جایگاه نخست کشوری مانند روسیه حتی برای کسی مانند پوتین هم اعتبار و ارزش خاص خود را دارد. در سال ٢٠٠٠، هنگامی که پوتین برای نخستین بار به مقام ریاست‌جمهوری رسید، روسیه به لحاظ داخلی از یک شرایط امنیتی به خطر افتاده و از یک اقتصاد نابسامان رنج می‌برد. در آن شرایط ماموریت اصلی پوتین حذف خطر تجزیه‌طلبی در چچن و بازسازی چرخ‌های ازکار افتاده اقتصاد روسیه بود.

به نوشته این مقاله در شرایط کنونی، پوتین در وضعیتی مجددا کرسی ریاست‌جمهوری را در اختیار می‌گیرد که اولا در سطح داخلی روسیه، از سوی برخی از گروه‌های سیاسی تمایلاتی برای تقلید از آنچه در کشورهای عربی رخ داده، به نمایش گذاشته شده است و ثانیا، ضرباهنگ رشد اقتصادی روسیه پس از بحران مالی سال ٢٠٠٩، هنوز سیر صعودی لازم را پیدا نکرده است.

در انتهای مقاله شرق آمده بسیاری از تحلیلگران معتقدند که پیامد بازگشت پوتین به مسند ریاست‌جمهوری برای مردم روسیه، تحکیم اقتدارگرایی، تضعیف جامعه مدنی و کاهش آزادی‌های سیاسی خواهد بود، در حالی که واقعیت‌ها حاکی از آن است که پوتین در سال‌های آتی احتمالا نیاز چندانی به رفتارهای اقتدارگرایانه نخواهد داشت، زیرا مخالفان او به‌رغم سروصداهای زیادی که در ماه‌های اخیر به راه ‌انداخته‌اند، با معضل پراکندگی، عدم تجانس، فقدان حمایت‌های توده‌ای و مهم‌تر از همه، نداشتن رویکردهای جایگزین روبه‌رو هستند.

چهار میلیارد دلار گم شده و گرانی و تورم پیدا

"چهار میلیارد دلار پول نفت چرا به خزانه واریز نشد" سئوالی است که اعتماد، جهان صنعت، آرمان و تهران امروز و روزنامه جمهوری اسلامی در صدر اخبار خود مطرح کرده اند و دنیای اقتصاد خبر از "سه مدل برای انصراف از دریافت یارانه نقدی" داده است.

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته تداوم گرانی و تورم کالاها در شب عید با اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس مواجه شده است و همزمان سایت رسمی مجلس با انتشار گزارشی به انتقاد بی سابقه از گرانی و تورم در شب عید پرداخت و آن را محصول بی تدبیری دولت خواند.همچنین چند نفر از نمایندگان مجلس هم در جلسه علنی دیروز مجلس به دولت برای مهار قیمتها در آستانه سال ۹۱ تذکر کتبی دادند و از تریبون مجلس قرائت شد. پیش از این محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد خبر داده بود که انبارها پر از کالاست و دولت یک بمب ارزی را در بازار منفجر می کند که باعث مهار و کاهش قیمتها می شود. اما یک هفته پس از این سخنان نه تنها بمب ارزی دولت نترکیده است که به گفته برخی نمایندگان مجلس سوء مدیریت دولت در تشدید گرانی و تورم محسوس است.

اعتماد

کارتون احسان گنجی در اعتماد

به گزارش این روزنامه از اوایل این هفته نمایندگان مجلس که از موضوع انتخابات فارغ شده‌اند انتقاد از گرانی و تورم را شروع کرده اند و گزارش بی‌سابقه سایت مجلس در انتقاد از دولت هم منتشر شده است. در بخشی از این گزارش آمده است:‌گرانی شدیدی که این روزها در بازار شب عید موج می‌زند، کام مردم را تلخ کرده و نارضایتی قشر مصرف‌کننده را از قیمت اقلام و کالاها به دنبال داشته است. هر سال با نزدیک شدن به شب عید، گرانی، انتظاری طبیعی برای ما ایرانی‌ها شده، اما امسال شاهد گرانی بسیار شدید و دور از انتظار کالاها و اقلام اساسی هستیم؛ به طوری که در این زمینه نگرانی‌های عمیقی برای مردم به وجود آمده است؛ در این میان قشر متوسط و ضعیف جامعه برای تأمین مایحتاج عید نوروز دچار مشکل شده‌اند.

در گزارش تهران امروز آمده در دو، سه هفته اخیر قیمت مواد غذایی مورد نیاز مردم به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که برنج روز به روز گران‌تر می‌شود، قیمت گوشت گوسفندی نجومی شده و گوشت مرغ نیز در گرانی، رکوردشکنی کرده است؛ در بازار پوشاک هم وضعیت بهتری وجود ندارد و گشت و گذاری در بازار پوشاک حاکی از رشد شدید قیمت این اقلام است؛ قیمت لوازم خانگی نیز به شدت افزایش یافته که این گرانی در لوازم برقی بیشتر مشاهده می‌شود؛ در مابقی اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم نیز وضعیت آشفته‌ای در بازار حاکم است.

ابتکار نوشته روز یکشنبه، وزیر راه و شهر سازی اعلام کرد که «سه سال است به مردم این اطمینان را می‌دهم که قیمت اجاره افزایش نمی‌یابد.»

صحبت‌های نیکزاد در حالی بیان می‌شود که افزایش اجاره بها در ماه‌های اخیر کاملا آشکار بوده و این ماجرا بر کسی پوشیده نیست.نیکزاد در حالی می‌گوید که سه سال است اجاره بها افزایش نیافته که آمارهای رسمی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. صحبت‌های وزیر واکنش کارشناسان را به همراه داشت. به گفته آنها، نگاه مسئولین اجرائی در بخش مسکن با واقعیت‌های جامعه تطبیق ندارد.

این روزنامه گزارش داده مرکز آمار ایران، اردیبهشت خبر داد متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در تهران، پاییز سال گذشته ۱۲.۱ درصد و اجاره بها ۲۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته‌است. همچنین گزارش‌های میدانی حاکی از آنست که اجاره ‌بهای متراژهای پایین ۶۰درصد و متراژهای بالاتر، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته‌است.

سرانجام به نقل از یک کارشناس بازار مسکن در گزارش تهران امروز آمده با افزایش قیمت مسکن، عرضه مسکن و وضعیت اجاره بها دچار نوسان قیمتی شده و روندی صعودی در پیش گرفته‌است. براساس شواهد موجود قیمت خرید مسکن بیشتر از نرخ تورم نخواهد شد. از همین رو پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش نرخ اجاره بها در سال جدید را می‌دهد چرا که اغلب خانوارهای جوان توان مالی کافی برای خرید مسکن ندارند. بنابراین به سمت اجاره کردن خانه می‌روند که این مسئله موجب افزایش قیمت اجاره بهای مسکن می‌شود.

جای خالی دلخوشی‌هایمان

فریده حسن‌زاده- مصطفوی در شرق نوشته چه مهارتی پیدا کرده‌ایم در تهیه اعلامیه مجلس ختم و هفت و چهلم و اولین سالگرد و چندمین یادبود. انگار کامپیوتر‌های شخصی فقط برای همین کار اختراع شده‌اند. هنوز مرده روی زمین است و آمبولانس بهشت‌زهرا در راه که اعلامیه‌ها، شیک و خوش‌رنگ‌ و رو از دم در تا چندین کوچه و خیابان آن سو‌تر به پرواز درمی‌آیند و زینت درودیوار می‌شوند. نگاه‌ها به خواندشان راغب‌اند. انگار همه پرسش‌های فلسفی‌شان را لابه‌لای سطور آن جملات نخ‌نما می‌جویند.

در ادامه مقاله آمده در عوض بازار کارت‌تبریک‌های کاغدی و الکترونیکی سال‌به‌سال پررونق‌تر است. آنها متنوع‌تر شده‌اند. کوچک و سوپر کوچک تا حد شوخی و بزرگ و سوپر بزرگ تا حد پوستر. همه‌جور درمی‌آیند مزین به نقاشی‌ها، طرح‌های گرافیستی و انواع و اقسام ابتکارهای تازه و تماشایی. آنها را می‌خریم تا پست کنیم. به جای ما، آنها به دیدوبازدید می‌روند و قصدشان تحکیم روابط است؛ روابطی که لابد باید خیلی جاها خارج از ضابطه عمل کند.

مقاله شرق چنین پایان می گیرد: چقدر نرخ‌مان پایین آمده! با یک کارت‌پستال خودمان را خریدوفروش می‌کنیم. یادش به‌خیر مرحوم دیل کارنگی برای نسل ما متولدین دهه ۳۰ توصیه می‌کرد که دوستان‌مان را با فرستادن کارت تبریک و شاخه گل و نامه بیشتر به یاد آوریم و مهرمان را در دل‌شان روزافزون کنیم. توصیه ته‌نشین شده دیل کارنگی در نسل جدید تبدیل شده به قطع دیدوبازدید و تقویت روابط پست کاغذی و پست الکترونیکی یعنی mail , e-mail. دیل کارنگی بی‌نوا نمی‌دانست در دهه‌های آینده خر را ول می‌کنیم و پالانش را می‌چسبیم!

کارتون روز

کارتون جام جم

کارتون حمید صوفی در جام جم





:: برچسب‌ها: استرالیا , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: